Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Klein - WaarBenJij.nu Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Klein - WaarBenJij.nu

Elephant Nature Park

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

08 Augustus 2007 | Thailand, Chiang Mai

Nou, waar zal ik eens beginnen.
Het park is zo mooi en zou iddilisch.
De eerste dag werden we opgehaald in ons guesthouse. Eerst met het busje naar de markt om inkopen te doen voor de olifanten. Ongeveer 1000 kilo meloenen, 200 kilo bananen, annanassen etc. dit met een groep van 10 (wij 6en en 4 anderen) op de pick-up geladen. Daarna door naar het park. Midden in de bergen en jungle ten noorden van Chiang Mai (65 km). Daar aangekomen werden we door de olifanten verwelkomt. Tevens kregen we een gids toegewezen. Voordat we naar de olifanten toe konden eerst nog uitleg gehad, hoe het park ontstaan is, hoe alles daar in zijn werk gaat enz. Alle olifanten hebben een eigen Mahout die verantwoordelijk is voor het dier. (Enkele mannetjes hebben 2 mahouts). Zij weten precies wat het dier nodig heeft, welke behoeftes het dier heeft, welke nukken het dier heeft, enz. Zij houden ook de dieren in de gaten. Enkele dieren zijn niet zo goed benaderbaar, dus dat wodrt dan ook uitgelegd. Het park heeft momenteel 31 olifanten, een aantal runderen, ongeveer 20 katten en rond de 40 honden. Na de uitleg mochten we direct helpen met het voeren van de olifanten. Geweldig, niet te beschrijven. Daarna gegeten en vervolgens met de olifanten naar de rivier. Ook hier wat uitzonderingen. De jonge dieren baden zelf, daar kun je dan niet bij. Sommige grotere dieren zijn te wild in het water, dus daar kun je dan ook niet te dicht in de buurt komen. De anderen worden in het water gebracht, gaan liggen en die kun je dan wassen en nat gooien. Geweldig. Ook om alleen maar naar te kijken. Sommige olifanten lieten zich zo in de rivier vallen en lieten zich een eindje meedrijven met de sterke stroming. En maar stoeien met elkaar. Na het badderen was het siesta voor de dieren en kregen wij opnieuw een film te zien over de historie van de olifant, de mishandeling van de olifanten en het ontstaan van het park. Erg indrukwekkend. Aan het eind van de middag weer een nieuwe baddersessie en vervolgens werden de olifanten naar verschillende onderkomens gebracht en daar wel vastgezet. Anders krijgen de Mahouts geen rust. De dieren hebben dan nog een behoorlijke bewegingsvrijheid en krijgen dan weer een berg voedsel. De olifant eet zo'n 18 uur per dag en slaapt slechts 4 uur.
Daarna werden wij door Pom verwelkomt. Pom heeft een beetje de leiding over het park als Lek er niet is. Zij vertelde ons dat ze Liesbeth vorig jaar ontmoet heeft en vroeg ons honderd uit over vanalles. Ook vertelde ze allerlei dingen over het park. Ze bracht ons vervolgens naar ons verblijf. 3 bamboehutten in een boom. Fantastisch. Voor de kenners, net de Bonterd. Daar hadden we voor 2 nachten ons slaapverblijf. Tot onsze verassing, gewoon stromend water een wc en een koude douche. 's avonds weer heerlijk gegeten en een thaise massage. Veel verschillende mensen ontmoet. Iedereeen is onder de indruk van het park. Bij het slapen gaan gingen er 3 honden met ons mee (ook een puppie waar Joost zich 's morgens al direct over ontfermd had). in onze boomhutjes zaten inmiddels een paar katten. De honden natuurlijk achter de katten aan, zelfs op het dak, dus een herrie van jewelste. Verder veel geluiden van allerlei dieren in en om het park. Vooral de Gekko's, wat een lawaai maken die. Ook de olifanten kunnen behoorlijk snurken. Ondanks dat heerlijk geslapen. Na het ontbijt aan het werk. Poep ruimen, voorbereidingen treffe voor het eten enz. Vervolgens een wandeling met een aantal olifanten. Mooi door het ruige gebied langs de rivier. Bij terugkomst gingen we helpen met het uitladen en het klaarmaken van het voer. Daarna weer voeren en hetzelfde ritueel als de dag ervoor.
Het is gewoon zo mooi, het is niet te beschrijven. Ook de rust en de vredigheid die die olifanten kunnen brengen. 's middags kwam ook Lek die ons begroette en ons bedankte voor onze komst. Met haar over het project en de reis van Antionette gesproken en het boek van Liesbeth. Ze was vol lof. Het is een heel bijzondere vrouw. Ze heet Lek, wat klein betekend, maar ze heeft zo'n groot hart voor dieren en mensen. Ze straalt rust en kracht uit. Ze vertelde dat ze vroeger echt met de dag leefde en dat ze toen elke dag maar weer moest zien of ze genoeg had voor het eten van de dieren en het salaris van de Mahouts voor de volgende dag. Nu is het beter en kan ze wat meer vooruit kijken.
Ook onze kinderen vonden het prachtig. Voor hun was het echter na de tweede dag wel goed. Meer dan het verzorgen en kijken naar de dieren is er ook niet te doen, dus dat is ook wel begrijpelijk. Marloes en ik konden wel dagen blijven genieten.
Ach ik kan wel blijven schrijven, maar iedereen die geinteresseerd is, die komt maar bij ons thuis de foto's en de films bekijken.
Nog een klein verhaaltje. Een meisje uit Ayutthaya vond Joost zo geweldig, dat ze hem een Thaise naam heeft gegeven. Ik weet niet of ik het goed schrijf maar het is: Thong-Di, wat betekend: puur goud. Daar zijn we dus wel trots op.
Nu zijn we weer in Chiang Mai en kijken daar nog twee dagen rond, daarna weer richting Bangkok om ons weer klaar te maken voor de terugreis. Lek probeert nu voor ons een hotel in Bangkok te regelen.
Met ons gaat het verder prima, met onze magen ook en hier geen MKZ. Hopelijk blijft het in Europa maar bij de gevallen die het nu betreft.
Tot het volgende bericht.
groetjes van ons allemaal.
De Kleintjes.

• 08 Augustus 2007 - 07:01

Sandra:

Weer blij verrast door het bijzondere verhaal. Tranen schieten bijna in de ogen. Blijft geweldig zoals jullie dit met zijn allen doen en beleven. Ik wens jullie nog heel veel reisavonturen toe voordat de terugreis begint.
    Veel liefs Sandra

• 08 Augustus 2007 - 07:16

Peking Eend:

Hé hallo allemaal.
    Geweldig hoe jullie dit allemaal beleven. En zeker de manier van schrijven zorgt er voor dat de achterblijvers er bijna bij zijn. Kan me goed voorstellen dat dit alles zo bijzonder is dit het haast niet allemaal te beschrijven valt.
    De foto's zijn ook erg mooi. Nou geniet er nog van en tot het volgende bericht.
    Liefs

• 08 Augustus 2007 - 09:01

Jop:

Ha Kleintjes,
    Ben van het weekend ingehaakt, na terugkomst van mijn vakantie. Leuk om te lezen. Mooie dingen doen jullie. Brengt ook eigen goede herinneringen weer boven. geniet er nog van de laatste dagen!!
    Grtz

• 08 Augustus 2007 - 09:12

Fiëra:

Wat een prachtige ervaring!! Marloes, ik weet dat je hier enorm naar uit hebt gekeken en zo te lezen was het zeker de moeite waard. Ben wel een beetje jaloers hoor ;-) Prachtige foto's en zo veel olifanten om je heen moet echt heel bijzonder zijn.
    Geniet nog in Chang Mai en nemen jullie nog een handgeschilderd parasolletje mee? In mijn herinnering werd je daar namelijk mee doodgegooid. Haha

Grtz,
    Fiëra

• 09 Augustus 2007 - 11:33

Kaatje & Gradje:

We zijn jullie verslagen aan het volgen en het ziet er allemaal fantastisch uit. Zo te zien genieten jullie intens van deze bijzondere reis. Het maakt ons enthousiast om daar ook eens naar toe te gaan. (vliegen ze ook vanaf Teuge?)
    Geniet van jullie welverdiende vakantie en onder het genot van en drankje willen we jullie verhalen nog graag eens horen.
    Dikke kus uit een zonnig Steenderen.

• 10 Augustus 2007 - 14:32

Derkje:

Hallo fam. de Klein,

ik hoorde gisteravond (9 augustus)pas dat jullie een site hadden waar we jullie verhalen konden lezen. Het meeste is allemaal zo herkenbaar dat wij ook zo weer zin krijgen om naar Thailand toe te gaan. Onze reis in Indonesië was trouwens ook geweldig ook wel iets voor jullie om naar toe te gaan. Dit zijn toch allemaal geweldig mooie en indrukwekkende landen. Ik merk aan jullie verhalen dat jullie ook Thailand erg indrukwekkend vinden en we snappen helemaal wat jullie bedoelen. Geniet nog even voordat je weer naar huis moet en daarbij het weer hier is toch waardeloos. Wij zijn inmiddels al weer ruim twee weken hier maar alleen afgelopen weekend had je het gevoel dat je hier in de zomer zit voor de rest is het pet.

Groetjes,
    Herman, Derkje en Niek