Via Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Klein - WaarBenJij.nu Via Ayutthaya naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Klein - WaarBenJij.nu

Via Ayutthaya naar Chiang Mai

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Augustus 2007 | Thailand, Chiang Mai

Nu aangekomen in Chaing Mai. Logeren hier in het Royal Guesthouse Chaing Mai. Leuk gezellig guesthouse waar we een uurtje of twee heel leuk werden ontvangen.
Gisterenmorgenvroeg vanuit Bangkok vertrokken naar Ayutthaya. Eerst al net te laat voor de trein waar we de kaartjes voor hadden. Die treinen hier lopen allemaal minstens 20 minuten vertraging op en ja hoor, dat hebben wij weer, de trein die wij moesten hebben ging precies op tijd weg. Een vrouw van de info op het station vond het ook verschrikkelijk voor ons. Wij waren dus te laat, doordat de metro er gewoon langer over deed dan we dachten (zoals gewoonlijk). Nou ja, de vrouw hielp ons aan 3e klas kaartjes voor de volgende trein die, op papier, 25 minuten later zou vertrekken. Kregen nog ruim de helft van het geld van onze andere kaartjes terug en omdat die andere trein veel minder luxe was, hielden we dus ruim over. Je begrijpt dat bijna niet. Voor de kaartjes die we nu hadden betaalden we voor ons zessen 80 bath. Dat is rond de 2 euro, voor een reis van Bangkok naar Ayutthaya (vergelijkbaar van Arnhem naar Amsterdam). 3e klas reizen is dan welliswaar niet zo luxe, maar een geweldige ervaring. We zaten voornamelijk tussen de monniken en de gewone Thaise man/vrouw. Eigenlijk veel leuker dan het tweede klas reizen in een eigen coupe.
Ayutthaya is een mooie oude stad (tot in de 14e eeuw de hoofdstad van Thailand). Tijdens een soort van burgeroorlog zijn toen veel oude gebouwen (vooral tempels) verwoest die later maar gedeeltelijk weer zijn hersteld. We hebben dus veel van die ruines bekeken (rondrit gemaakt met een tuk-tuk, die we voor 200 bath (ongeveer 5 euro) per uur hadden gehuurd.
Uiteindelijk kwamen we ook bij de ruine van de tempel, waar een speldeel van het programma "wie is de mol" zich heeft afgespeeld. Dat wilden de kids zo graag zien (ze hebben het programma ook helemaal gevolgd). 's avonds weer heerlijk op straat gegeten en toen weer naar het station voor de nachttrein naar Chiang Mai. En, hoe verassend, de trein had maar een uur vertraging. Bij het wachten op de trein op een gezellig terasje gezeten, bij een barkeeper die ons veel trucjes leerde. Vervolgens de reis van 12 uur met de nachttrein gemaakt. Het slapen gaat best in dat ding. Je wordt wel regelmatig wakker door de stationnetjes die je aandoet e.d., maar daarna slaap je zo weer verder. Het laatste deel van de rit weer op en na een lekker ontbijtje genoten van het uitzicht. Dat deel van de rit gaat voornamelijk door de jungle en landbouwgebied. Fantastisch dat die trein dan af en toe in de middle of nowhere stopt op een verlaten stationnetje om er dan 1 persoon in of uit te laten. Op het station werden we hartelijk ontvangen door Mama Hannie (zo noemde ze zichzelf) die ons dus het guesthouse aanbeveelde waar we nu zitten. Het is hier echt hartstikke gezellig, dus we gaan hier ons best vermaken. Eersteen dag of 2 hier Chiang Mai verkennen en dan op naar het Elephant-Nature-Park, waar we inmiddels al meerdere mensen voor warm hebben kunnen maken.
De Thai die het kennen, vinden het ook geweldig dat we daar heen gaan en Liesbeth als ik dan vertel dat mijn schoonzuster het boek heeft geschreven over de reis ernaartoe, kan het helemaal niet meer stuk. Dat vinden ze hartstikke goed.
Zo nu gaan we eerst wat eten en dan vanavond (het is hier nu half vier in de middag) de stad verkennen.
Tot het volgende berichtje.

Voor iedereen de groetjes van "De Kleintjes uut Thailand"

• 02 Augustus 2007 - 15:29

Ma, Oma:

Bedankt voor jullie belevenissen, zo kan ik mee genieten met jullie reis.
    Geniet ervan.

• 02 Augustus 2007 - 17:53

Iris Jansen:

Wauw wat moet het daar geweldig zijn! wij krijgen hier ook allemaa de kriebels om een grote reis te gaan maken, lijkt me echt heel tof.
    Veel plezier verder!
    xxx

• 03 Augustus 2007 - 12:41

De Grootjes:

Hartstikke leuk die verhalen, zo reizen we gewoon in de Vordense woonkamer(very low budget indeed)ook een beetje mee door Thailand!

• 03 Augustus 2007 - 19:45

Katrien:

Doe de groeten aan de olifanten! Helemaal leuk en spannend en goed wat jullie doen! Neu hoor, helemaal niet jaloers, waarom...? Geniet en liefs vanuit een inmiddels gelukkig ook heel zomers Amsterdam. K.

• 05 Augustus 2007 - 18:49

Joanna:

vanuıt turkije volgen wıj zlfs jullie belevenissen klinkt super tot nu toe en erg ındrukwekkend zal blıj zıjn om jullıe weer te zıen